
PHILIPPINE RADIO- HISTORY AND PROBLEMS 

JoHN A. LENT 

DISCUSSIONS CONCERNING REVOLUTIONARY DETERMI-
NANTS of Philippine society will usually cover a wide range of subjects. 
Often included in such discussion is the transistor radio, 1 an innovation 
which has done its revolutionizing predominantly on the local level. 

Barrio (small village) folk, traditionally isolated from the outside 
world, now absorb fresh ideas and keep abreast of national and inter-
national developments through transistors. The transistor revolution in 
the Philippines began in 1959 when CARE donated a few thousand tran-
sistors to the barrios. When he asked CARE to donate the radios, Presi-
dent Carlos P. Garcia explained that the radios would combat subversive 
elements in the rural areas. Why the great emphasis placed on the tran-
sistor? What was wrong with the battery or electric radios? 

First of all, many barrios in the Phil.ippines do rtot have electricity: 
and those having electricity still think of it as a luxury to be used sparingly. 
In addition, battery radios are prohibitively costly (because of the short 
life of the expensive batteries) and cumbersome. 

Thus, the transistor in some cases has replaced the usual method of 
getting information - by word of mouth. This method was time-con-
suming in that it often took two months for information to sift to the 
barrios from the urban centers. Traditionally, as one source mentioned: 
"Newspapers, magazines and other written material count for much less 
in the barrio scheme of communication than the afternoon session at 
the barrio lieutenant's house; and the morning gatherings at the well or 
river hank in the case of the woman."2 

Although the transistor is still a supplement to the word-of-mouth 
source of news, villagers are quickly accepting its soap operas, balagtasan 
(debates in verse), advice-to-the-lovelorn programs and music fare. 

Besides entertaining, another function of the transistor is its useful-
ness as a status symbol. Barrio people are interested in knowing about 
city life and the transistor provides such information. The radio seems 
to strengthen their concept of the big city as a festive, unfriendly place 
by presenting news of crime, accidents and family problems. 

1 Interviews with Francisco Trinidad, general manager of Philippine Broadcast-
ing Service, Manila; Jose Tierra, program director of CBN, Manila; and Aurelio 
Tavellana, manager of Mindanao Broadcasting, Davao City; 1964-65. 

2 Roperos, Godofredo, "The transistor revolution," Manila Times Magazine 
February 11, 1962, p. 10. ' 

37 



38 ASIAN STUDIES 

Emphasizing the transistor's use in the provinces, the 1961 Coller 
Report said: 

In general, it appeared that the radio itself was somewhat personified. Res-
pondents made such remarks as 'the radio was singing' or the 'radio was 
talking' when describing their visits to town . . . . These attitudes and com-
ments suggest that the radio was arcordingly responded to and anticipated 
as being analogous to a pleasant person who is going to join their social 
group .... 
In some social situations, it appeared that the sole function of the radio 
was to furnish a human-like noise as a background for an engrossing acti-
vity . . . . At a wedding, for example, while the reception activities were 
in full blossom, the radio was placed on a table near the center of the 
room. However, the program was a somewhat indistinct sermon given in 
English by an evangelistic preacher. The volume of the radio was high 
although the separate words were not clear. No one moved to change the 
program nor to shut off the radio. Its noise was apparently a welcome addi-
tion to the wedding reception. 
When there was a party for a baptism, a wedding or some special anniver-
sary, the barrio lieutenant (usually the barrio official entrusted with the 
barrio's radio) and the radio were invited. 3 

How did barrio radio exist in pre-transistor days? In his 1957 studies, 
De Young reported that radio coverage in most barrios was insignificant. 
Out of 2,668 households sampled, lSI (or 4.8%) owned radios and only 
65.6% of the sets were in working condition, according to De Young.4 

The others were inoperable three to six months a year for lack of batteries. 
People aware of radio listened to it in the sari-sari (grocery) stores and 
cafes of the poblacion (a population unit one step higher than the barrio). 
Another survey (MacMillan-Rivera) indicated that in 1951 only S% of 
provincial households had functioning radios. 

To understand Philippine radio - its problems, effects and accom-
plishments, one must b.acktrack, all the way to the 1920's. Comparably, 
Philippine radio is old. In fact, less than two years after KDKA's venture 
in Pittsburgh, Pennsylvania, Philippine radio had its beginnings. In 
June, 1922, three 50-watt stations, owned and operated by an electrical 
supply company, were given temporary permits for stations in Manila 
and adjoining Pasay. Apparently, an American, Henry Hermann, or-
ganized these radio stations. The stations, used mainly for demonstration 
purposes, were on the air for about two years, with mostly music fare 
for those few who owned sets, before they were replaced by a 100-watt 
station, KZKZ. Hermann owned KZKZ too, and operated it from his 
home. On Oct. 4, 1924, KZKZ was acquired by the Radio Corporation 
of the Philippines which two months later increased its power to 500 
watts. Another station (KZRQ, owned by Far Eastern Radio Inc.) with 
500 watt power went on the air in October 1924. 

3 Coller, Richard, Social Aspects of Donated Radios on Barrio Life, Univer-
sity of the Philippines: Community Development Research Council, 1961. 

4 De Young, John, A Study of Communications Problems on Barrio Level, 
University of the Philippines, 1957. 



PHILIPPINE HADIO - BlSTOHY ;\ND PROBLEMS 39 

A merger of Far Eastern with RCP on Sept. 5, 1925, resulted in the 
demise of KZKZ, leaving KZRQ as the sole station. Nearly two years 
later (Sept .3, 1927), KZRM (one kilowatt) was licensed under RCP but 
the Philippines still could not support two stations, so it was KZRQ's 
turn to die and it did so on Oct. 28 of that year. KZRM's power was 
increased to two kilowatts on Nov. 27, 1928. Yench explained this tran-
saction differently: 

In 1927, J. Amado Araneta secured Lhe frequency of 620 kilocycles from the 
Radio Control Division of the Bureau of Posts and started KZRM. Araneta's 
company was later called Far Eastern Broadcasting Company ... and was 
later joined by a sister station, KZRF.5 

Another source6 claimed that in 1939 KZRM and KZEG were acquired 
by Araneta who then owned the DMHM chain of newspapers. Araneta 
supposedly changed KZEG's call letters to KZRF and kept KZRM's iden-
tification. This was the beginning of the trend of later years - news-
paper-radio combines. Today, among such cross-channel ownerships are: 
CBN-ABS-MBS, associated with the Manila Chronicle; Associated Broad-
casting Company stations, owned by Manila Times and Manila Daily 
Mirror; Inter-Island Broadcasting (Radio Mindanao), Philippines Herald; 
and the station owned by the Manila Bulletin. 

On Nov. 9, 1925, another station (KZIB) came on the air, a 20-watt 
station owned by Isaac Beck Inc. The power of KZIB was increased 
to one kilowatt in 1931 and a one kilowatt shortwave transmitter was 
added Nov. 19, 1938. 

RCP took radio to the provinces in 1929 with the establishment of 
a one kilowatt station in Cebu City, KZRC. The experiment, which 
relayed KZRM programs by shortwave to Cebu and there to be rebroad-
cast by longwave, proved unsuccessful after a few months. 

RCP bowed out in 1931, selling its exclusive rights of Philippine 
distribution of all RCA products and station KZRM to Erlanger and 
Galinger, Inc. After adding KZEG (one kilowatt) as a sister to KZRM 
on July 11, 1932, Erlanger and Galinger ran these stations until July 1 
1938, when their ownership was transferred to Far Eastern Radio Broad-
casting Corporation of Manila. 

Another pre-war station was KZRH (ten kilowatt) established by 
H. E. Heacock Company on July 14, 1939. Samuel Caches, another 
American, was the businessman responsible for backing KZRH. 

A feature of the four pre-war stations was that they were owned 
by department stores which used them to advertise merchandise. The 
'motivation behind pre-advertising stations (advertising of companies other 

5 Yench, John, "The role of radio and TV in the Philippines," American 
Chamber of Commerce of Philippines Journal, December, 1960, pp. 590-600. 

6 Trinidad, Francisco, "30 years of radio in the Philippines," Fookien Times 
Yearbook, 1956, pp. 143-144, 154. 



40 ASIAN STUDIES 

than the station owners began in 1932) was the stimulation of radio re-
ceiver sales. 

Radio control laws vvere promulgated about the same time that 
radio accepted outside advertisements. According to Francisco Trini-
dad, one of the pioneers of Philippine radio, in the late 1920's and 
early 1930's there was an office for radio "but there was no control 
because the office didn't carry out its functions." 7 In 1931, the Radio 
Control Law (Act 3486) was passed enabling the secretary of Commerce 
and Industry to watch over radio. The law created a regulatory body, the 
Radio Control Board, and its working arm, the Radio Control Division. 
These two bodies have since been transferred to the Department of Public 
Works and Communications. 

Radio in the thirties gained almost as much glamour as the movies. 
Radio personalities became popular as Manila newspapers lavished at-
tention not only on movie stars, but radio personalities as well. The 
movie industry was relatively new and because there were only a few 
movies produced compared to the number of radio programs, radio ob-
tained more newspaper publicity. "Sunrise Club," and "Listerine Amateur 
Hour" were the more popular radio shows. 

Programming ran along the same line of a preponderance of purely enter-
tainment programs and a few newscasts. Interviews were unheard of until 
just two or three years before the outbreak of World War II. More so 
was a government program unheard of over any radio station. Only the 
late President Quezon and a few other government officials were ever 
heard on a broadcast. The war changed all that. It came naturally that 
with the imminence of the last war, radio was put to more and more use. 
After all, it was the medium through which we would alert the most people 
to the immediacy of the fast developing circumstances.s 

As the Japanese invaded the Philippines, all radio studios were 
raided, except KZRH, which the Japanese renamed PIAM and used as 
their voicepiece. "I don't know what PIAM stood for. To the Filipinos 
it stood for some obscene Tagalog phrase," Trinidad related.9 

Another source discussed wartime Philippine radio: 
Reception on shortwave was strictly forbidden; and to make the ban more 
effective, radio receiving sets were 'caponized.' But many receiving set 
owners managed at great risks to hide their sets and/or rewired them after 
they were 'caponized.' These radio set owners and those living in areas 
not reached by the Japs continued at much greater risks to listen in on the 
broadcasts of 'The Voice of Juan de Ia Cruz,' which unfortunately was 
shortlived; those of the 'Voice of Freedom' from Corregidor which operated 

7 Personal interview with Francisco Trinidad, GSIS Building, Manila, June 4, 
1965. 

8 Trinidad, "30 years ... ," op. cit. 
9 Interview, Trinidad, op. cit. 



PHILIPPINE HADIO - HlSTOHY AND PROBLEMS 41 

until its fall in May, 1942; and those of the 'Voice of America' throughout 
the occupation period.lO 

The underground newspapers depended heavily upon the hidden 
radio sets for their information of the war. One guerrilla, for example, 
listened to radio twenty-four hours a day, alternating with his wife so 
as to get all the news possible for the mimeographed guerrilla sheets.U 

A San Francisco station was the main "legitimate" source of news 
for Filipinos. Because of the Japanese censorship, Filipinos had to 
depend on San Francisco for news happening right in Manila. Steno-
graphic notes of this station's news digests and commentaries were sur-
reptitiously distributed throughout the islands. Carbon copies of the 
notes were sold at fantastic prices despite the fact they were death war-
rants for anyone caught with them. 

The Philippine liberation of 1945 heralded the real birth of broad-
casting in the archipelago. Whereas before the war, approximately twenty 
years elapsed before one could count five stations; within five years after 
the war, one could count thirty stations. 

Because of the large number of applications for broadcast permits, 
Congress enacted Commonwealth Act 729 on July 2, 1946, which gave 
the President of the Philippines a four-year right to grant temporary 
permits for the establishment of stations. Previous to this, no station 
could be set up without first getting the franchise from Congress- some-
times a very tedious procedure which tended to retard radio growth. 
Another all-encompassing radio act was passed in 1947 stipulating that 
stations change their first call letter from 'K' to 'D' so as not to be 
confused with United States call letters. Today, call letters 'DZ' stand 
for Luzon stations, 'DY' for Visayan and 'DX' for Mindanao. 

The main problem with radio in the immediate post-war period was 
the lack of receivers. More receivers seemed to be concentrated in 
the provinces than in Manila. This resulted during the war when Manila 
people, needing food money, sold their sets cheaply to the provincianos.12 

Rehco (Radio Electronic Headquarters Co.) in 1949 partially alleviated 
the lack of receivers problem when it started to make receiving sets. 
By 1953, Rehco was producing about 300 sets a month. Rehco's was not 
the first attempt at producing receivers locally; in 1936, an American 
automobile importer set up a plant to make local radios from imported 
parts. The idea failed because he used the trade name "Mabuhay" 

lO Mimeographed report by Castaneda found in Francisco Trinidad's files. 
(Permission granted.) 

11 Lear, Elmer, Japanese Occupation of the Philippines, Data Paper .42, South-
east Asia Program, Cornell University, Ithaca, 1961. 

12 Chanco, Mario, "Commercial Broadcasting in Manila," American Chamber 
of Commerce Journal, November 1946, pp. 20. 



42 ASIAN STUDIES 

(Welcome) and brand-conscious Filipinos didn't trust a locally-assembled 
radio.13 

The first broadcasting system on the air after liberation was KZFM, 
a 50-watt station operated first by the Office of War Information, later 
by the United States Information Service and still later by the Republic 
of the Philippines.14 KZFM, which went on the air three months after 
liberation, was named for Frederic Marquardt, an American newsman on 
the pre-war Philippines Free Press who returned with MacArthur's troops. 
When the station was turned over to the Philippine government twenty 
years ago, President Roxas initiated a revolving fund of $100,000 (U.S.) 
for its operation. Today, DZFM is the government station- an entity 
that is partially subsidized and partially paid for by commercial advertising. 

In 1946, two additional stations appeared- pre-war KZRH and 
DZPI, a post-war extension of the Far Eastern Broadcasting's KZRF. 
Both were commercially operated, and both, three days after they opened, 
sponsored on-the-spot coverage of the Philippine inaugural ceremonies. 
Competing very keenly, they both opened sister stations -- DZRH initiated 
DZMB and DZPI established DZOK. 

Post-war provincial radio had its debut when the Cebu Broadcasting 
Company opened DYRC on Sept. 21, 1947. DYRC was followed shortly 
after by DYBU. 

Big bnsiness interests were responsible for some of the first post-war 
commercial stations. For example, the Elizalde companies supported 
Manila Broadcasting Company's DZRH, and Soriano businesses, along 
with Ramon Roces, magazine chain owner, inaugurated DZPI. In 1949, 
Manila Broadcasting Company and the Philippine Broadcasting System 
merged, making DZRI{-DZPI-DZMB the strongest combine in the Phil-
ippines at the time. Twelve years later, MBC-PBC owned 13 stations 
broadcasting in Chinese, English, Spanish and the Bicol, Cebuano, Ilocano, 
Ilongo and Waray dialects. 

Also in that year, the genesis of the largest broadcasting chain in 
the Philippines was taking place. The then newly-formed Bolinao Elec-
tronics Corporation opened station DZBC in 1949, starting what eventual-
ly became the Alto Broadcasting System - Chronicle Broadcasting Net-
work- Monserrat Broadcasting System organization, owned by the many 
Lopez business enterprises. An American, James Lindenberg, founded 
Bolinao but sold out in the early fifties to Judge Antonio Quirino, brother 

18 Anonymous, "Locally made radios," Chronicle Magazine, November 22, 
1953, pp. 4, 7. 

14 Another source claims WVLC was the first post-war station, established 
in March 1945. Transmitting from a radio shop in Manila, WVLC was directly 
under MacArthur's command. It was short-lived, having been replaced by WVTM, 
a station sent to the islands from the United States. (Trinidad, Luis, "The role 
of radio in Philippine entertainment," Chronicle Magazine, November 21, 1964, 
pp. 26-27). 



PHILIPPINE RADIO - HISTORY AND PROBLEMS 43 

of the Philippine president at that time, who later sold to Lopez. Bolinao 
originally obtained the radio franchises for poiltical purposes; they hoped 
to elect a man to office and then quietly let the station die. But because 
of the popularity of their disc jockeys, Bolinao stations stayed on the 
air. Eugenio Lopez entered the picture in 1956 when he organized CBN 
and three stations in Manila. He then proceeded to buy out Quirino 
and his Bolinao interests. Today, the CBN-ABS-MBS owns at least thirty 
stations throughout the islands. 

Programming was flavored with a colonial mentality in the first 
post-war years, most shows being canned United States serials. DZRH 
initiated the first successfully sponsored local shows- Philippine Manu-
facturing Company's "Purico Show," and "Kuwentong Kapitbahay." The 
latter was the first soap opera in Tagalog. The Tagalog show, "Kapitan 
Kidlat," a Philippine-type Superman, also encouraged the use of live 
programming. 

Famous for its on-the-spot news coverage was Republic Broadcast-
ing's DZBB, started by Bob Stewart on March 1, 1950. DZBB's news 
show contribution included "Newscoop" made up of controversial in-
dividuals discussing "hot" subjects. On one occasion featuring a debate 
between two arch-rival politicians, over 10,000 people lined the streets 
outside the studio to witness the action. Each politician had twenty un-
armed bodyguards in the studio for protection. Outside, police frisked 
everyone because they feared gang warfare. The politicians debated for 
3% hours, swearing at each other over the air.15 

One e,·aluator said of radio programming in 1952: 
Radio stations stay on the air eighteen hours of every twenty-four and as 
far as some people are concerned, their only difference with nagging wives 
is that the latter don't cost a cent to hear. On the other hand, a much 
bigger number of loyal listeners prize their radio sets for the unexpensive 
entertainment and information they get from them. 
Even radio people themselves agree that of their eighteen hours on the air 
only a few are spent on broadcasting really worthy programs. So much 
time is spent polluting the air lanes with cheap, morbid, unintelligent pro-
grams. They rationalize on this failure by saying that is what the public 
wants, which is the bitter truth. A few years back when the announce-
ment was made that radio was here to stay, everybody was happy ... Now, 
with programs what they are, there are desperate moments when frustrated 
radio reformants aren't so sure they want it to stay.16 

Among the many complaints of radio then: commercials were 
sneaked into program scripts, announcers tried to sound like Americans, 

15 Ty, Leon, "Newscoop," Philippines Free Press, December 31, 1955, pp . 
.5, 53. 

16 Granada, Emesto, "Radio's adolescent troubles," Freedom, September 20, 
1952, pp. 7-8, 21. 



44 ASIAN STUDIES 

shows were horror-filled and frightening,17 As for newscasts, they sounded 
as though the newscasters were reading the latest newspaper verbatim, 
"which is in fact the case and the newscasters make no bones about it."18 

First hand gathering of the news being too expensive for most radio 
stations, they clipped stories out of newspapers and dramatized them for 
broadcast. Other times, to get the news, stations conducted interviews 
of newsworthy persons by a panel of newspapermen. 

By the early fifties, commentators on current events became popu-
lar, chief of whom was (and still is) Rafael Yabut, who gained a follow-
ing for his irreverent treatment of the foibles of government officials. 
No less than twenty programs featuring political opinion were aired daily 
by Manila's six leading stations in 1953. Although they all preached 
neutrality, most were "but thinly veiled propaganda for either political 
party."19 In most cases, they were paid for by political factions. 

According to a Philippine Radio Survey Association poll, the most 
popular live talent show of this period was "Kuwentong Kutsero," a satire 
on Filipino manners, politics, customs and government. It was aired first 
in 1938. Other popular shows were "Kami Naman," a situation comedy; 
"Vicks' Variety Show"; and the "Camay Theatre of the Air."20 

Other significant changes in post-war radio were the language of 
broadcasts and the extension of broadcasting to the provinces. Whereas 
in the pre-war and early post-war eras, 90% of radio programming was 
in English, by the mid-fifties, the trend reversed itself to more use of 
Tagalog. 

An indication of .the proliferation of provincial radio was Cebu 
(population 251,000) which had 13 radio and three television stations 
by 1964. These stations were owned or developed by Manila networks 
( CBN-ABS-MBS, two stations; Republic, one; Radio Mindanao, one) as 
well as local outfits ( Cebu Broadcasting, three: Visayas-Mindanao, one; 
Central Philippine Broadcasting, one; Abellana National School, one). 
Many of the stations lose money and depend on funds from their mother 
networks or from election advertisements every two years. 

Why do provincial cities have so many radio stations as compared 
to the number of newspapers? Reuben Canoy, Cagayan de Oro City 
pioneer in radio, explained that radio is easier to organiez than news-
papers. He added: "You can get ads for radio and also there is not 

17 Riego, Socorro, "Our 'DZ' programs," Weekly Women's Magazine, Feb-
ruary 19, 1954, p. 11. 

18 Granada, op. cit. 
19 Granada, Ernesto, "The political stump on your dial," Ft·eedom, April 13, 

1953, pp. 9, 30. 



PHILIPPINE RADIO - HISTORY AND PROBLEMS !5 

the need for as many staff members as newspapers. Of course, people 
who can't read can listen."21 

Examples of provincial radio's rapid growth are evident in Cagayan 
de Oro City and Davao City. Cagayan (city of 80,000 in northern Min-
danao) has five stations, two owned by Radio Mindanao ( DXVM and 
DXCC), and one each by Mindanao Broadcasting Company (DXMO), 
Xavier University ( DXXU) and Manila Broadcasting ( DXRC). Canoy 
felt the number of stations would double in Cagayan de Oro City within 
five years. Their chief programming fare? Soap operas. The owners 
of one Cagayan de Oro station didn't think it unusual that they broadcast 
as many as fifteen soap operas daily .. 22 

The first station in Davao City (DXAW) was opened in 1949 by 
A. J. Wills, a U.S. Army communications man who used surplus material 
to start his station. Stations in Davao City now are: ABS-CBN's DXA W, 
DXWW and DXLD; Mindanao Broadcasting's DXMC, DXMM, DXHC 
and DXUM; Mindanao Times' DXMT; Philippine Herald's DXDC; Liber-
ty Broadcasting's DXGE and the government's DXRP. 

Nationally, the last ten years has seen a burgeoning of stations until 
today there are approximately 150. As late as 1959, there were only from 
47-52 stations in the islands, 17-20 of which were in Manila. Manila now 
has about 30 stations. 

Herein lies one of the biggest problems of Philippine broadcasting-
overcrowding. Advertising cannot support the large number of stations, 
many of which survive only by waiting for election revenue every two 
years. 

Radio's growth, because of the transistor, has been predominantly 
in the provinces. Most Manila broadcasting organizations have established 
provincial stations, among them CBN-ABS-MBS, MBC-PBC, Republic, 
Associated, Inter-Island. In an effort to capitalize on the growing provin-
cial markets, stations in the vicinity of Manila have been uprooted and 
transplanted. But they are usually transplanted or developed in larger 
provincial metropolitan areas, thus glutting these markets and still not 
reaching the remote farming areas.23 

20 Granada, "Radio's adolescent ... ," op. cit. 
21 Personal interview with Reuben Canoy, Cagayan de Oro City, December 

12, 1964. 
22 Personal interview with Raul Ortega, Manila Broadcasting Company, 

Cagayan de Oro City, December 12, 1964. · 
23 The station personnel claim they cannot put stations in remote areas 

which do not have electricity. Trinidad thinks it is because the stations never 
learned to work in emergencies and added that this is ironical in a nation where 
typhoon emergencies develop frequently. (Trinidad interview, op. cit.) Tierro 
points out that in some areas electricity is on only from fl p.m. to 6 a.m. He 
adds that Manila stations cover the whole of the country at various times of the 
day. (Tierro interview, op. cit.) 



46 ASIAN STUDIES 

Problems of provincial, as well as Manila, radio may be gleaned 
if we observe the headaches of one city (Davao City). These are: 
1. Overcrowding. Davao City has nine stations serving approximately 
800,000 people and 83,000 radio homes in the Davao Province; 2. Soap 
operas. Advertising money is usually fed to entertainment programs, 
especially the soap operas and inane joke shows; 3. Poor taste advertis-
ing. Because advertising is relatively scarce on the provincial level, 
stations must accept nearly all ads, whether in good taste or not; 
4. Language. Two of the Davao announcers, for example, can't use 
English correctly, mixing it occasionally with vernacular tongues; 5. Pro-
gramming. Shows popular in the United States and Europe twenty years 
ago are in vogue in Davao now; 6. Ownership. Many stations are either 
affiliated with or owned by Manila groups, some of which do not un-
derstand provincial radio problems.24 

Despite the large number of radio schools, there is a lack of training 
among radio personnel, creating still further problems. For example, 
most Philippine newscasters, to improve their images, concentrate on 
voicing and completely neglect news gathering and writing. "Young 
broadcasters are trained on the job. Some colleges here offer radio 
courses but the instruction is not attuned to the actual broadcasting con-
ditions of the nation. In most cases, non-radio people are teaching the 
courses. At CBN, we feel the best training is on the job with us," one 
broadcaster said.25 

Canoy adds other problems to the list: 
1. Irresponsible newsmen and/or rabble-rousing commentators. The type of 

people Philippine radio gets are those who have voices or style but don't 
have the brains for newscasting 

2. Distribution of ' radios to barrios. When battery radios were being 
used, the cost of battery replacement was prohibitive, as much as $7.50 a 
month. Now, transistors cost about 38 cents a month. Distribution of the 
governmental and CARE free radios is handled by barrio captains who 
are a little more responsible. When the free distribution began a few years 
ago, the captain distributed the radios to people who would do him a 
favor in turn. 

3. Money. Advertisers have limited budgets. Because of the rapid 
sprouting of many stations, competition has become keen. You get a tem-
porary permit for an area but someone can invade that area with another 
station. There is no franchise as such. The radio set-up is full of cor-
ruption. You have to bribe people for a license for any given area and 
yet the license is not effective.26 

Of course, there are encouraging aspects of Philippine radio. A 
few examples will suffice. Radio has helped unify the people, having 

24 Personal interview with Aurelio Javellana, manager of Mindanao Broad-
casting System, Davao City, December 14, 1964 . 

. 25 Interview, Tierro, op. cit. 
26 Interview, Canoy, op. cit. 



PHILIPPINE RADIO - HISTOHY AND PROBLEMS 

taught them the national language, Tagalog. In August, 1959, a move-
ment was initiated by the Philippine Broadcasting Senice and the Bureau 
of Public Schools, to broadcast educational programs for teachers and 
pupils. This public service has been important in a nation where two-
thirds of the more than 3112 million school children attend poorly equipped 
barrio schools. 

Canoy in Cagayan and Javellana in Davao reported using their stations 
more and more for community service--- finding lost children, teaching 
agricultural methods and the like. 

If someone loses a carabao (water buffalo), we try lo locate it for him. 
If a farmer gets to town and can't get home, we broadcast a message so 
infonning his family. We even broadcast names of people who must 
report to court the following day. It's all part of the big problem in the 
Philippines- poor communications. There is no good mail or telephone 
system here so radio is used ,27 

Provincial radio's growth has run counter to the impressions of many 
radio personnel who for years felt the best way to reach the masses was 
by broadcasting from Manila. "These people had always thought the 
aura of the big city of Manila had a special place in the provinciano's 
heart -that he wanted his radio entertainment and information to 
emanate from Manila and not from the provincial city," was the way 
Nitoy Escano, Manila sales director of CBN-ABS-MBS put it.28 Escano 
added that provincianos couldn't believe they were about to have their 
own station; in Zamboanga City ( 40,000 population) people at first 
thought they had to pay to tune in to the local station. 

How widespread is radio receiver ownership in the Philippines? What 
is the average listenership? How are programming and advertising handled 
now? In 1951 there were 79,000 sets ( 4 per 1,000 people); 1954, 217,000 
(10 per 1,000); 1957 305,000 (22 per 1,000) and 1959, 600,000.29 Of the 
4,692,000 Philippine homes in the early 1960's, 31% were covered by radio, 
20% by the press and 2% by television. 30 A 1962 Robot Survey found 
that 26% of Philippine homes had radio sets, that there were 1.5 million 
sets in the islands. Where are these sets concentrated? Who owns them? 
The fact that in Rizal Province (surrounds Manila) 50l){ of the homes 
have radio whereas in Albay Province (southern Luzon) only 4% have 
radio indicates that set ownership is massed near urban centers. An 
Index Survey in 1963 showed a high radio ownership rate in socio-econo-
mic classes "C" and "D" which are middle to lower middle classes. Of 

27 Ibid. 
28 Personal interview with Nitoy Escano, sales director of CBN-ABS-MBS, 

Manila, June 3, 1965. 
29 UNESCO, World Communications, Paris: UNESCO, 1951, 1956, 1964. 
30 Advertising and Marketing Association, Facts and Figures on the Philippine 

Market, Manila: AMA, 1963. 



48 ASIAN STUDIES 

course the "A" and ''B" classes (over $250 per month) also own radio 
sets but they are used by the housemaids; the family in such cases prefers 
to view television. 31 

Although programming has been uplifted with the use of more live 
shows and less noise, there are still numerous cases of poor newscasts 
read from newspapers and of immoral and unethical shows. It might 
be said that programming has improved slightly since this criticism was 
written: 

A few years ago, there was too much noise on radio. If it wasn't rock 
and roll, it was fabricated hysteria courtesy of the gag writers who think 
of a world of wailing and screeching, and announcers who justify the 
playing of a two-minute record with a 'clever' five minute introduction.32 

A hindrance to good broadcasting over the years has been the bakya 
mentality which permeates the lower income classes- a mentality that 
"favors stories about illegitimate children, forsaken wives, abused women, 
moribund fathers, poor girls and rich boys, poor boys and rich girls, stories 
where the leading lady alternates between singing and weeping .... "33 
The bakya crowd has been used by radio, television, and movie personnel 
as an excuse for the showing of poor programs. 

Trinidad explained the bakya rationalization: 
We are trying to lift the tastes of the bakya crowd now. Before World 
War II, we had taste in radio. Stations had their full orchestras; there 
were visiting artists. There is no semblance between present radio tastes 
and those of pre World War II. The rapid growth of radio and the need 
for more people to work it (thus an influx of unqualified personnel) 
have lowered the tastes. Probably 80% of present day announcers would 
never have made it in pre-war days. The rationalization given by media 
people that the bakya crowd only wants the type of trash they now get 
is a foolish notion. This same bakya crowd they talk about now, was 
the one we lifted the tastes of in pre-war years. I get very resentful 
when I hear a media man say the bakya tastes cannot be raised. This 
rationalization makes of all Filipinos, nimcompoops.34 

Philippine media personnel feel the bakya crowd wants and needs 
the soap opera formula for entertainment. That they give the people 
what they want was emphasized in a 1964 survey which showed that in 
a twelve-hour broadcast day, four hours are devoted to soap opera, 
three to music, three to conversation, one to news and one to commer-
cials. Ninety per cent of the music broadcast was dance music, with very 
little listening, classical or semi-classical fare. 

31 Polson and Pal, Status of Rural Life in Dumaguete City Trade Area, 
Data Paper 21, Cornell University, Ithaca, 1956, p. 18. 

32 Castaneda, Bessie, "Outlook for radio and TV," Saturday Mirror Magazine, 
October 22, 1960, pp. 18-19. 

33 Avellana, Lamberto, "The cinema in the Philippines," Unitas, September 
1968, pp. 882:886. 

34 Interview, Trinidad, op. cit. 



PHILIPPINE RADIO - HISTORY AND PROBLEMS 49 

One source capsuled Philippine radio programming this way: 
Soap operas rule the wave lengths ... the next type of popular radio fare 
is emceed music 
The radio station that jumps with the latest tunes, that talks the language 
of the people, that tells stories about the people- this gets a high pre-
ference on the dial. 
The soap operas reaffirm the values of the people. The imported music 
expresses the deeper longings of the people. The long suffering mother, 
the jilted sweetheart, the uncaring lover form the main characters of a 
soap opera ... ,35 

An attempt at giving the people what they need rather than what 
they want was CBN's 24-hour-a-day news program in 1856. The station, 
first of its kind in the islands, had complete editorial and reportorial 
staffs day and night, plus all wire facilities. "But the people didn't 
accept this concept of radio," according to Escano. "People are not too 
news-conscious in the Philippines. Provincial listeners are quite news-
conscious but because of a lack of monitoring systems, we can't get the 
information to the provinces. And provincial stations can't afford to have 
wire services; if they could, wire services are received poorly in the 
provinces anyway,86 he added. 

Other sources, especially Trinidad, have explained it differently. Be-
cause radio and newspapers often are owned by the same combines, 
the two media will not knock each other by competing for the news. 
"If the newspaper claims it is tops and first with the news, radio won't 
challenge. They are not working for the good of mass communication; 
they are working for commercialism,"37 Trinidad said. 

Another complaint of radio is the large number of commercials, many 
of which are offensive. During election years, there are usually persistent 
controversies about the amount of money politicians spend on radio ad-
vertising. 

The most expensive broadcast time rate is on DZXL ( CBN) - $150 
(US per hour in "A" time (6-9) or 10 p.m.). The main source of revenue 
for radio advertising is the soap opera, sponsored by such corporations 
as Colgate, Procter-Gamble, Lever Brothers, the cigarette, milk and gas 
companies. Spot advertisements, not full-show sponsorships, account for 
the majority of the revenue. Spots, of course, are bought on various 
lengths ( 5 to 60 seconds) and aired at times not occupied by sponsored 
programs. Some typical costs are: a 60-second spot on prime time is 
5-10 (U.S. dollars) in Manila and 50 cents to $4.50 (U.S.) on provincial 
stations. 

35 Pefia, C. P., "Radio's expansive role," Saturday Mirror Magazine, April 
4, 1964, p. 14. 

36 Interview, Escano, op. cit. 
37 Interview, Trinidad, op. cit. 



50 ASIAN STUDIES 

One critic of radio advertising38 has said that Philippine radio is 
under the control of advertisers and ad agencies. Stations cannot pre-
censor any program paid for by a sponsor but they can cut anything 
immoral, irreligious or seditious. Broadcasting people hesitate to cut 
shows because of the threat of breach of contract charges from the 
advertiser. Therefore, almost anyone or anything can get on the air. 
In extreme cases when a station does cut an immoral show, nothing 
can be broadcast in that time as fill-in; the time belongs to the original 
sponsor. A few years ago, a sponsor kept lampooning the Chinese (a 
minority group in the Philippines) but the station couldn't act until the 
sponsor's contract expired.39 

The Radio Control Board has tried to combat libelous, obscene shows 
by requiring stations to keep tapes of their programs for review pur-
poses. The rule has been ineffective because no stations can afford to 
purchase that many tapes for storage of information only. 

During election years, politically-sponsored programs oftentimes out-
weigh other commercially paid shows. Even a higher proportion of time 
is given to political messages in the provinces, mainly because the time 
does not cost as much. 

The Commission on Elections, fearing radio advertising's effect on 
political campaigns, attempted to remedy the situation by asking that all 
candidates be given equal air time. The ruling has not worked; first, it 
applied only in regard to free time, paid advertising time- did not have 
to be equal. Second, as Suarez explained: 40 "As for the commission 
ruling that there can only be certain amounts of political advertising for 
any one candidate, this is impossible to carry out as friends of candidates 
will advertise on the air for the candidate." An example of the law's 
ineffectiveness was a 1961 incident where a candidate for president 
bought out an entire station's programming. Trinidad pointed out other 
unfair political advertising practices: 

In the 1957 elections, Lopez stations practiced unfairly. For example, they 
would sell time to the opposition (Liberal Party) but they'd sandwich it 
in between two programs which were for Lopez sponsored Nacionalista 
Party candidates. They'd also give free time to their own candidate and 
then claim that the time was bought when the opposition also sought free 
time.41 

Apparently, the 1957 elections produced a number of unethical broad-
cast practices. Republic Broadcasting's DZXX was ordered inve$tigated 
for "libelous political remarks broadcast like regular programs every one 

38 Tumulak, Nicasio, "The sad state of radio commercials," This Week, 
February 10, 1962, pp. 22-23. 

39 Yench, op. cit. 
40 Personal interview with Antonio Suarez, provincial sales manager, CBN-

ABS-MBS, Manila, June 1, 1965. 
41 Interview, Trinidad, op. cit. 



PHILIPPINE RADIO - HISTORY AND PROBLEMS 51 

half hour with no mention they were ads."42 Among these statements 
were charges that certain presidential candidates were pro-Communist, 
anti-Catholic and anti-democracy. 

Because of the unprecedented amount political parties spent adver-
tising on radio that year (at least $500,000 U.S.), the Commission on 
Elections thought of prosecuting certain candidates for overspending and 
holding station owners in contempt of the Commission for accepting all 
the advertisements. The action it finally took, however, was to demand 
all broadcast media to submit names of candidates and parties that bought 
time and the amount they bought. Specifically, the Commission required 
that a candidate could not spend more on his campaign than the sought 
position would pay him in a year. 

The radio industry itself has talked a lot about regulating advertis-
ing programming excesses, but very little has been accomplished. Codes 
of ethics have been proposed but to little avail. The undersecretary of 
Public Works in 1957 deplored radio's standards, for example, in his 
statement that radio commentators could attack any government official 
without restraint and then hide behind the "so-called freedom of speech."43 

In efforts to crack down on radio excesses, the government occasional-
ly has been accused of gagging tactics. In 1947, a controversial an-
nouncer's program was discontinued after the Department of National 
Defense threatened to cancel the station's permit if the announcer con-
tinued to broadcast.44 Four years later, President Quirino was blamed for 
trying to gag radio when he ordered the Radio Control Board to watch 
stations that might be using seditious material to undermine the people's 
faith in government.45 

Other complaints have been voiced during subsequent administra-
tions- during the Garcia reign, it was said that anti-Garcia commenta-
tors were cut off the air and that radio time was bought up by "paid 
propagandists of the administration."46 In 1959, congressmen uncovered 
what they termed administration censorship of the government-owned 
radio station. 

An incident that stirred tremendous controversy was the Radio Cuu · 
trol Division's raiding and confiscating of transmitting equipment of the 
nineteen radio stations owned by Lopez. The RCD claimed the stations 

42 Anonymous, "Moreno sets probe on radio station," Manila Chronicle, 
November 1, 1957, pp. 1, 17. 

43 Anonymous, "Code of ethics for radio urged," Manila Chronicle, June 80, 
1957, p. 22. 

44 Lacson, Antonio, "Lacson to Soriano," Newspaperman, October 1947, pp. 
20-21. 

46 Anonymous, "Quirino explains radio gag order," Manila Dec-
ember 8, 1951, pp. 1, 10. 

46 Anonymous, "Pelaez insists NP government gagging radio critics," Septem-
ber 30, 1959, p. 18. 



52 ASIAN STUDIES 

were operating without licenses and violating government rules. The 
Supreme Court said RCD could not confiscate a radio's transmitter with-
out a hearing. 

The Radio Control Board has frequently been scrutinized for its in-
ability to regulate broadcasting. "Rampant refusal of stations to obey 
rules couldn't go on without help from some RCB people who perform 
special services for a fee for some stations," a newspaper47 reported in 
1963. A broadcast executive said: "Seventy-five per cent of Philippine 
radio stations do not observe the RCB's rules. But when the RCB needs 
something, they make the rules stick against you, a kind of blackmail. 
In 1961 and 1963, near election times, we'd get an RCB inspector nearly 
every week. This was to more or less harass us to support a certain 
political party."48 

The radio regulation chief, Roberto San Andres, has criticized the 
radio regulatory bodies as out of date. He pointed out that rules are not 
structured to fit modern trends, frequency assignments are not strictly 
observed, violators of radio laws have never been brought to court and 
thoroughly prosecuted and legitimate applications for radio frequencies 
have taken years to process.49 Since then, the Radio Control Division has 
made a few attempts to modernize standards; a research division was 
created to keep the RCD abreast of modern methods; a plan for frequency 
assignments was initiated and frequency applications are being pro-
cessed in a more streamlined manner. 

What does the future hold for radio? When one realizes that there 
are farmers who plow fields with transistors strapped over their shoulders, 
that in Mindanao tuba (a coconut flower drink) gatherers climb from 
tree to tree humming songs that come from transistors in their pockets, 
that children from the most rural regions know the advertising jingles; 
it is obvious that radio is a popular and far-reaching medium. In a nation 
made up of 7,000 islands, a medium is needed that can reach anywhere. 
So far, radio is the only one capable of this. 

47 Anonymous, "RCO men face charges," Manila Evening News, January 
22, 1963, p. 10. 

48 Interview;, Canoy, op. cit. 
49 San Andres, Roberto, "Radio and. television in the Philippines," Fookien 

Times Yearbook, 1962, pp. 225-226. 


